top of page

"Castelul ascuns" de Ileana Bălan - Recenzie

În cartea sa, Castelul ascuns, Ileana Bălan reuşeşte să reconstruiască din cuvinte simple universul plin de candoare, seninătate şi curiozitate al copilăriei. În fiecare dintre poveştile scurte ce alcătuiesc volumul, Ileana zugrăveşte crâmpeie ale unei copilării luminoase precum un pictor pictează un buchet de flori impresionant, în care fiecare floare îşi are farmecul şi dichisul ei. Cu extraordinară atenţie la detalii, autoarea oferă lecţii discrete despre prietenie, întrajutorare, fericire, imaginaţie.

Citită cu ochi de adult, cartea îţi trezeşte în suflet nostalgia copilăriei şi dorinţa de a experimenta din nou bucuria ascunsă în lucrurile mărunte ale vieţii. Pentru copii, cartea este o lectură remarcabilă ce deschide porţile imaginaţiei şi ale curiozităţii, ale curajului de a crede şi a lupta pentru visele tale, fiind în acelaşi timp un dascăl discret care te învaţă să apreciezi lucrurile mărunte, aparent fără însemnătate, ce ascund atâta frumuseţe şi valoare.

Dar cel mai mare merit al cărţii este, în opinia mea, acela de a te învăţa (sau reînvăţa) să fii copil şi reuşeşti acest lucru, parcurgând împreună cu autoarea, traseul unui frumos caleidoscop al copilăriei. Iar una din veştile bune ale anului 2018 este publicarea acestei cărţi şi în limba engelză.

Rezum mai jos povestirile acestui volum din dorința de a vă stârni curiozitatea și apetitul pentru lectura întregii cărți.

Structură şi rezumat

Volumul este structurat în două părţi: Castelul ascuns şi Zâmbet şi culoare.

Prima parte, Castelul ascuns cuprinde nouă povestiri şi o poezioară intitulată În loc de introducere ce reprezintă, în opinia mea, crezul literar al autoarei și cartea ei de vizită.

1. Păpădia şi fluturele - o povestire despre cum gâze mici şi mari, vietăţi şi fire de iarbă, îşi unesc forţele pentru a ajuta o simplă păpădie să-şi îndeplinească un vis.

2. Ghiocelul rătăcit - o frumoasă lecţie despre prietenie şi ajutor

3. Norişorul - O povestioară din care copiii pot învăţa despre circuitul apei în natură dar nu într-o manieră ştiinţifică, ci dulce, simpatică şi distractivă. Norişorul nu ştie să facă ploaie, dar la cerinţa cireşului care se ofilea, se hotărăşte să-l ajute şi învaţă de la un nor mai posomorât cum să realizeze acest lucru. Dărnicia lui este răsplătită de împlinirea unei dorinţe: să fie ploaie cu soare, descoperind astfel minunea unui curcubeu. O poveste pe care o voi citi elevilor mei chiar în prima săptămână după vacanță când vom vorbi despre ploaie și alte fenomene meteorologice.

4. Misterul uşii închise - este lecţia pe care două cărţi reuşesc să o dea unei fetiţe care a neglijat şi stricat jucăriile, florile şi cărţile din camera ei

5. Vrăbiuţa - o pasăre atât de mică reuşeşte să fie cea care aduce împreună doi copii cu zâmbet în priviri şi pasiune comună, descoperindu-le frumuseţea dragostei

6. Andrei, leul şi tigrul - un băieţel de 5 ani se joacă de-a tigrul, apoi de-a leul împreună cu fratele lui. O buburuză mică şi neajutorată le cere ajutorul, iar cei doi micuţi reuşesc să o ajute într-un mod neașteptat.

7. Rândunica şi vrăbiuţa - După o prietenie de-o vară, timp în care au învăţat împreună să zboare, un pui de rândunică şi unul de vrăbiuţă sunt despărţiți de venirea iernii. Oare va reuşi prietenia lor să învingă gerul şi distanţa?

8. Melcul şi vioara - O poveste simpatică despre melcul care a călătorit cel mai mult în viaţa lui: de la Braşov la mare, purtat de prietenul lui, Sebi. O călătorie plină de peripeţii şi emoţii pentru melc. Da, pentru melc. Pentru că şi melcii au emoţii şi dorinţe şi vise...şi unele se împlinesc.

9. Castelul ascuns - Ce se întâmplă când Bel şi Clopoţica descoperă că Cenuşăreasa şi castelul ei au dispărut? Se întruneşte consiliul special al personajelor din poveşti. Dar ce fac Aladin, Pităr Pen, Sinba şi toţi ceilalţi când se trezesc că în locul unde se afla cândva castelul Cenuşăresei tronează astăzi un bloc de toată frumuseţea? Teleportate în realitate, personajele din poveşti trebuie să găsească drumul spre castelul ascuns al Cenuşăresei, iar doi băieţei din bloc contribuie la desluşirea misterului. O poveste extraordinară, condimentată cu acţiune şi mister, pe gustul fiecărui copil.

Partea a doua, Zâmbet de soare, este povestea unui băiat şi mai multor necuvântătoare care încearcă împreună să restabilească echilibrul naturii. Cele 6 capitole ale poveştii te poartă cu măiestrie pe aripile imaginarului, oferind lecţii despre curaj, prietenie, colaborare, respect pentru natură şi responsabilitate, promiţând în acelaşi timp, la final, un VA URMA pe care, dragă Ileana Bălan, îl aşteptăm cu drag!!!

Cartea Castelul ascuns a Ilenei Bălan este un must read pentru fiecare familie. Recomand din toată inima!

bottom of page